علت وزوز گوش در همه افراد یکسان نیست و در هر فردی متفاوت است مثلا اگر صدای وزوز به صورت موقت باشد و سریع برطرف شود (بعنوان مثال بعد از کنسرت) از آن با نام وزوز در گوش موقت یاد می شود. اما برای میلیون ها نفر در سراسر جهان این صداها به صورت دایمی شنیده می شوند. در این مطلب سعی داریم به توضیح این عارضه و دلایل و علت های وزوز در گوش بپردازیم . در ادامه با ما همراه باشید.

علت وزوز گوش

وز وز گوش چیست؟

معادل لاتین این عارضه tinnitus است. این کلمه از فعل لاتین tinner به معنای “زنگ زدن” گرفته شده است. نوع، زیر و بمی و میزان بلندی صدای وزوز از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. افراد مختلف از وزوز در گوش با عناوینی چون صدای سوت، ‌صدای هیس هیس، صدای غرش و یا زنگ زدن داخل گوش از آن یاد می کنند. وزوز در گوش به خودی خود یک بیماری نیست بلکه نشانه ای از وجود یک بیماری یا اختلال در کارکرد اعضای بدن است. گرچه تکرار صدای وزوز در گوش هر فردی را آزار و زندگی او را را تحت الشعاع قرار می دهد. وزوز در گوش می تواند ناشی از اختلالاتی در داخل سیستم پردازش شنوایی باشد. اکثر اوقات علل ابتلا به وزوز در گوش مجموعه ای از عوامل متفاوت است. در این مقاله مجموعه ای از علل و علائم وزوز در گوش بررسی می شود.

انواع وزوز در گوش:

وزوز در گوش در شکل های مختلف ظاهر می شود. اما عمدتا به دو دسته قابل تفکیک است: سابجکتیوی و ابجکتیوی. افراد کمی به وزوز در گوش ابجکتیوی دچار می شوند که در اینصورت صدای وزوز توسط افراد دیگر نیز شنیده می شود. این نوع از وزوز به طور مستقیم و قابل اندازه گیری توسط متخصصین پزشکی است. و به طور کلی با درمان های پزشکی قابل درمان است.از طرف دیگر، وزوز در گوش سابجکتیوی تنها توسط فرد مبتلا شنیده می شود. این نوع از وزوز در گوش، هیچ منبع مستقیم صدای خارجی ندارد و منبع درونی دارد. اگرچه این نوع از وزوز را نمی توان اندازه گیری کرد، ولی این بدان معنی هم نیست که حاصل توهم فرد باشد. این مساله معضلی ناخوشایند برای آن دسته از افرادی است که به آن دچار هستند. اگر چه راه هایی در جهت غلبه بر شرایط موجود و کاهش تاثیر ناخوشایند وزوز وجود دارد. در ادامه این مطلب به علت وزوز گوش میپردازیم

 

اگر صدای وزوز به صورت موقت باشد و سریع برطرف شود (بعنوان مثال بعد از کنسرت) از آن با نام وز وز گوش موقت یاد می شود. اما برای میلیون ها نفر در سراسر جهان این صداها به صورت دایمی شنیده می شوند و به وز وز گوش مزمن تبدیل می شوند. از هر پنج نفر یکی این تجربه را تجربه ای ناخوشایند و غیرقابل تحمل می داند. بسیاری از افراد بر این باورند که وزوز در گوش کیفیت زندگی آنها را دستخوش تغییر کرده است.

علت وزوز گوش :

علت وزوز گوش

علت وزوز گوش ممکن است به خاطر اتفاق های مختلفی ایجاد شود. اینکه علت وزوز گوش شما دقیقا چیست را تنها پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی یا شنوایی سنجی میتوانند به شما بگویند ولی شایع ترین علت های وزوز گوش عبارتند از :

  • آسیب به گوش ، گردن یا فک : علاوه بر آسیب سیستم شنوایی همچنین وزوزگوش می تواند به دلیل عدم عملکرد صحیح مفصل فک ، (ساییدن دندان ها) و یا کشیدگی مزمن عضله گردن باشد.
  • استرس : استرس می تواند یکی از علل شایع وزوز گوش باشد. اگرچه تاکنون پایه های علمی برای ارتباط میان استرس و تینیتوس یافت نشده است اما وزوز گوش می تواند باعث ایجاد استرس شود. شدت دریافت سرو صدا های اطراف، حتی صداهایی که در سر وجود دارند به هنگام استرس در مقایسه با حالت آرام ذهن، افزایش می یابد.
  • مصرف داروگاهی : اوقات وززو ناشی از تجویز مصرف دارو است. اما به محض توقف مصرف دارو صدای گوش از بین خواهد رفت. اما در برخی مواقع موجب آسیب برگشت ناپذیر گوش داخلی می گردد و در نتیجه منجر به وزوز دایمی گوش شود.
  • ابتلا به کرونا

تشخیص وزوز گوش:

برای تشخصی علت وزوز گوش لازم است بدانید از آنجاییکه مبتلایان درک متفاوتی از وزوز گوش دارند، تشخیص صحیح و دقیق آن امری ضروری است.گام اول پی بردن به این نکته است که آیا وزوز گوش با مصرف دارو قابل درمان است یا خیر. برای این مساله معاینات گوش، حلق و بینی ، دندانپزشکی، ارتودنسی و ارتوپدی توسط متخصصین صورت می پذیرد. بلندی و شدت وزوزگوش از طریق تست های مخصوص صورت می گیرد و تست شنوایی نشان می دهد که آیا فرد مبتلا، به افت شنوایی نیز دچار است یا خیر.

وزوزگوش قابل شناسایی است. اسکن مغز نشان می دهد که فعالیت های متابولیکی در نیمکره چپ مغز افراد مبتلا به وزوزگوش افزایش می یابد بنابراین وزوز گوش صرفا به سیستم گوش مرتبط نمی باشد.

وزوز گوش چه اثری بر زندگی افراد می گذارد ؟

وزوز گوش بیماری به شمار نمی آید اما مانند درد می تواند یک نشانه باشد. برخلاف بیماری که هدف درمان است، فرد مبتلا می تواند وزوز را به عنوان یک عارضه قلمداد کند. مساله اصلی کنترل صدای داخل گوش است. اگرچه که وزوز بیماری قلمداد نمی شود اما می تواند بخشی از یک بیماری باشد. هنگامی که شدت وزوز گوش افزایش یابد،

باعث مشکلاتی چون بی خوابی، ترس و افسردگی می شود. مساله ی اصلی این است که شما علیرغم میل خود سر و صدایی که نمی خواهید را می شنوید. هنگامی که وزوز گوش برای اولین بار شنیده می شود، سریعاً مایه رنجش و آزار قلمداد می شود صدایی غیر طبیعی که توجه و حواس فرد را به سمت خود هدایت می کند.

محتمل ترین توصیف می تواند این باشد که انگار گوش های شما دشمن شما هستند چرا که آغاز یک دور باطل است. در ابتدا ممکن است بیشتر زمان خود را به استراحت بپردازید و از هر گونه ارتباطات اجتماعی بپرهیزید. این گوشه گیری به دلیل کم شدن تجربه های شنوایی گوناگون ، تعاملات اجتماعی و سایر فعالیت های اجتماعی شما خواهد بود.

علت وزوز گوش

چرا که وزوز گوش قسمت اعظم توجه شخص را به خود جلب می کند و به مرور زمان زندگی فرد را از کنترل خارج می کند. علاوه بر تمام اینها احساس یاس و نا امیدی و عدم توانایی در خصوص کنترل وزوز ، احتمالا بر شدت آن می افزاید و هوشیاری و توجه مغز به آن سمت متمرکز می شود. در نهایت اینکه این دور باطل باید متوقف شود . شما باید بتوانید وزوز گوش را از مرکز توجه خود خارج کنید و موفق به کنترل آن شوید.

آیا کرونا باعث تشدید وزوز گوش می شود ؟

یکی از موارد علت وزوز گوش ابتلا به بیماری ویروس کرونا است .تحقیقات جدید نشان می دهد کرونا می تواند باعث تشدید وزوز گوش شود. مطالعه جدیدی که بر روی ۳۱۰۳ فرد مبتلا به وزوز گوش توسط دانشگاه آنجلا روسکین( ARU ) و با حمایت انجمن های وزوز گوش بریتانیا و آمریکا انجام شده است نشان می دهد که ویروس کرونا می تواند باعث تشدید یا حتی ایجاد وزوز گوش شود.

 

در این تحقیق شرکت کنندگان از ۴۸ کشور حضور داشتند که اکثریت قریب به اتفاق آنها از بریتانیا و ایالات متحده بودند. نتایج این تحقیق نشان داد که ۴۰ درصد از کسانی که علائم کرونا را دارند ، همزمان احساس می کنند که وزوز گوششان بدتر شده است.

اگرچه این مطالعه بر روی افرادی انجام شد که از قبل مبتلا به وزوز گوش بودند، اما تعداد کمی از شرکت کنندگان هم چنین گزارش دادند که وزوز گوش آن ها همزمان با علائم کرونا ایجاد شده است ، که نشان می دهد وزوز گوش در برخی مواردی که ابتلا به کرونا یک علت وزوز گوش باشد، می تواند یک علامت طولانی مدت ویروس کرونا باشد.

علت وزوز گوش در کودکان

 

از مطالعات جدید هم چنین برداشت می توان کرد که تعداد زیادی از مردم معتقدند وزوز گوش آن ها با اقدامات فاصله ی اجتماعی برای کمک به کنترل شیوع ویروس بدتر شده است. این اقدامات منجر به تغییرات چشمگیری در روال کار و سبک زندگی شده است. این مشکل برای شرکت کنندگان بریتانیایی در مقایسه با سایر کشورهای دیگر برجسته تر بود.

چه عواملی باعث تشدید وز وز گوش می شود ؟

علت وزوز گوش میتواند نگرانی های داخلی مانند ترس از ابتلا به کرونا ، نگرانی های مالی ، تنهایی و مشکل خواب باشد و باعث بدتر شدن وز وز گوش در حدود ۳۲ درصد از افراد شده بود. عوامل بیرونی علت وزوز گوش مانند افزایش تماس های ویدئویی ، محیط پر سر و صدا در خانه ، آموزش کودکان در خانه و مصرف بیشتر قهوه و الکل نیز در بدتر شدن وز وز گوش تاثیر داشته است.

در این مطالعه میزان آزار دهندگی وز وز گوش در زنان و افراد زیر ۵۰ سال در طول این همه گیری قابل توجه تر بود.

این مطالعه خاطرنشان کرد که این بیماری، علاوه بر افزایش شدت علت وزوز گوش و علائم وز وز گوش ، دسترسی به خدمات درمانی وز وز گوش را برای مردم دشوارتر کرده است. این مسئله می تواند پریشانی عاطفی را افزایش دهد و علائم وز وز گوش را بدتر کند و یک چرخه معیوب ایجاد کند.

علت وزوز گوش

نظر متخصصان در مورد نتایج تحقیقات چیست ؟

برخی از تغییرات ایجاد شده توسط کرونا بر زندگی افراد مبتلا به وز وز گوش تاثیر منفی می گذارد. شرکت کنندگان در این مطالعه گزارش کردند که علائم کرونا باعث بدتر شدن یا حتی در برخی موارد باعث ایجاد وز وز گوش و کم شنوایی شده است. این موضوع یعنی علت وزوز گوش باید مورد توجه مراکز خدمات بالینی و درمانی قرار گیرد.

دیوید استوکدیل ، مدیر اجرایی انجمن وزوز گوش بریتانیا و یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: “موج دوم کرونا و امکان تعطیلی عمومی می تواند استرس و احساس انزوا را افزایش دهد. بنابراین ضروری است که ما اشتباهات قبل را تکرار نکنیم و خدمات درمانی مناسب را برای افراد مبتلا به وز وز گوش فراهم کنیم”.

درمان نامناسب وز وز در مراحل اولیه اغلب باعث مزمن شدن آن می شود و می تواند تاثیر زیادی بر سلامت روان فرد داشته باشد. با توجه به این موضوع ، همزمان با موج دوم کرونا مراکز مراقبت های بهداشتی باید شرایطی فراهم کنند که هر کسی دچار وز وز گوش می شود یا وز وز گوش بدتر می شود، بتواند در اولین فرصت به مراکز بهداشتی و درمانی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند.

با توجه به اینکه ابتلا به کرونا و مسائل مطرح شده بالا به عنوان یک علت وزوز گوش مطرح شده و مورد پذیرش بسیاری قرار گرفته است . توجه به این مطالب لازم به نظر میرسد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *