درمان کم شنوایی نوزادان

کم شنوایی بدو تولد نوزادان کە از ۳ ماهگی آغاز می گردد در بعضی از مراکز درمانی قابل تشخیص و در صورت نیاز با گذاشتن سمعک اصلاح خواهد شد. تشخیص کم شنوایی نوزادان اصفهان در سال های اول زندگی نوزاد بسیار مهم و ضروری است. چرا که با بالا رفتن سن ممکن است درمان کم شنوایی نوزادان اصفهان با مشکل رو به رو شود.

گیتی موللی، متخصص روانشناس استثنایی در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران افزود: طیف وسیعی از نوزادان می باشند کە در کشورهای پیشرفته و به صورت اجباری مورد غربالگری قرار می‌گیرند و بدین ترتیب اختلالات ویژه گفتاری در این گروه مورد اصلاح توسط گفتار درمانان قرار خواهد گرفت. وی گفت: کم شنوایی از جمله اختلالاتی است کە در بعضی از زایشگاههای کشورمان بدو تولد مورد سنجش قرار میگیرد ولی این طرح بخش در همه جا نیست.

موللی مداخله به موقع کارشناسان شنوایی سنجی را در عرصه درمان موثر دانست و افزود: با شنوایی سنجی و سمعک گذاری به موقع می‌توان شاهد حضور موثر کودک در جامعه ، یادگیری امور آموزشی، رشد و شکوفایی استعدادهای کودک و کاهش هزینه های روانی و درمانی کودک و خانواده بود. وی آغاز گفتار در کودکان را دو سالگی دانست و گفت: اگر شاهد اجرای طرح غربالگری کم شنوایی نوزادان از بدو تولد باشیم می‌توان شاهد ارتقا نظام سلامت کشور نیز بود. موللی مراقبت های والدینی، ارجاع به موقع نوزادان به پزشک را از راهکارهای موثر دور ماندن نوزادان از کم شنوایی عنوان کرد.

مجموعه تخصصی ماهان سمعک اسپادان برای تشخیص و درمان کم شنوایی نوزادان اصفهان و تجویز سمعک کودکان آماده خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد . در صورت مشاهده علائم اختلالات شنوایی در فرزندتان سریعاً برای تشخیص کم شنوایی نوزادان اصفهان به این مجموعه مراجعه کنید .

چه علائمی کم شنوایی نوزاد را نشان می دهد ؟

در نوزادان زیر سه ماه : اگر نوزاد عکس العملی به صداهای بلند نشان ندهد مشکوک به کم شنوایی است. این نوزادان با صداهای معمول از خواب بیدار نمی شوند. این نوزادان به صدای اطرافیان واکنشی نشان نمی دهند .

نوزادان بین ۳ تا ۸ ماه : اگر نوزاد در این سن در پاسخ به صداها چشم های خود را حرکت ندهد یا عکس العملی نشان ندهد مشکوک به کم شنوایی است. در این سن، از نوزاد سالم انتظار می رود در پاسخ به صدای جغجغه هیجان از خود نشان دهد. اگر نوزاد این هیجان را بروز نمیدهد مشکوک به کم شنوایی یا ناشنوایی است.

نوزادان بین ۹ تا ۱۵ ماه : در این سن از نوزاد انتظار می رود نسبت به اسم خود حساس باشد و عکس العمل نشان دهد ، صدا ها را تقلید کند و… . در صورتی که نوزاد شما در این دوره علائم کم شنوایی را داشت از شما انتظار می رود هر چه سریعتر برای درمان کم شنوایی نوزادان اصفهان اقدام کنید .

کودکان ۱۵ تا ۲۴ ماهه : کودکی که در این سن شنوایی نرمال را دارد باید این علائم را داشته باشد . کودک توانایی این را داشته باشد که با شنیدن اسم اعضای بدن آن را با دست نشان دهد . با اشتیاق به آهنگ یا داستان گوش بدهد. به اشیایی که نام میبرید و کودک آن را می شناسد اشاره کند. اگر فرزند شما در انجام این کار ها مشکل داشته باشد نشانه ای از کاهش شنوایی کودک است.

کودکان ۲ تا ۶ سال : اگر کودکی در این سن این رفتار ها راداشته باشد مشکوک به کاهش شنوایی است .کودک برای دیدن تلوزیون صدای آن را زیاد کند یا به تلویزیون خیلی نزدیک شود. زمانی که با صدای معمولی صدایش می کنید جواب ندهد. سوالاتی که از او می شود را به درستی درک نمیکند و پاسخ اشتباه به آن می دهد. در طول روز از کلمه های چی ؟ هان ؟ خیلی استفاده کند . و به صورت و دهان گوینده دقت زیادی می کند .

علل کم شنوایی در نوزادان :

علل کم شنوایی نوزاد می تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد. کم شنوایی مادرزادی: یعنی اینکه نوزاد از هنگام تولد کم شنواست. عوامل مختلفی برای کم شنوایی مادرزادی وجود دارد. این عوامل ژنتیکی و غیر ژنتیکی هستند. برای درمان کم شنوایی نوزادان اصفهان می توانید از مجموعه ماهان سمعک کمک بگیرید .

 

تشخیص کم شنوایی نوزادان

عوامل ژنتیکی : شامل کم شنوایی اتوزومی مغلوب/ سندروم های ژنتیکی مثل سندروم آشر/ سندروم تریچر کولینز/ سندروم  واردنبرگ/ سندروم داون/ سندروم کروزون/ سندروم آلپورت و… برای مطالعه بیشتر در مورد سندرم های مرتبط با کم شنوایی نوزادان و کودکان بر روی کلمه سندرم  کلیک کنید. طبق نظر کارشناسان بیشتر از ۵۰ درصد کم شنوایی های کودک و نوزاد، از عوامل ژنتیکی ناشی می شود به این معنی که کم شنوایی ارثی است .

عوامل غیر ژنتیکی : مانند تولد زودرس/ وجود عفونت در مادر باردار/ مصرف مواد مخدر یا الکل توسط مادر یا کشیدن سیگار در دوران بارداری/ عوارض حین زایمان مثل کمبود اکسیژن یا نیاز به انتقال خون/ استفاده از داروهای اتوکسیک توسط مادر در دوران بارداری/ دیابت مادر و…

 

درمان کم شنوایی نوزادان اصفهان

در صورتی که هر گونه علائمی از کم شنوایی یا ناشنوایی در نوزاد خود دیدید سریعا به مرکز شنوایی سنجی نوزادان در منطقه زندگی خود مراجعه کنید تا متخصصان شنوایی با بررسی علائم کودک (نوزاد) و معاینه ی او، علت و عوامل کم شنوایی نوزاد را تشخیص دهد و برای درمان کم شنوایی نوزادان اصفهان اقدام کند. برخی از کم شنوایی ها ممکن است در سنین پایین یعنی در نوزادی یا کودکی قابل درمان نباشد اما گاهی کم شنوایی نوزادتان با تجویز سمعک بهبود خواهد یافت .

مرکز تخصصی ماهان سمعک انواع خدمات شنوایی برای کودک و نوزاد دلبندتان اعم از : شنوایی سنجی، معاینه و مشاوره، تجویز و تنظیم سمعک برای نوزادان و کودکان، تعمیر سمعک ، درمان کم شنوایی نوزادان اصفهان و … را به شما همراهان گرامی ارائه می دهد . ماهان سمعک برای تشخیص کم شنوایی نوزادان اصفهان از پیشرفته ترین لابراتور ها و تخصصی ترین تجهیزات شنوایی سنجی استفاده می کند. تا شما از بابت بهبود و درمان کم شنوایی نوزادان اصفهان نگرانی نداشته باشید .

نحوه درمان کم شنوایی نوزادان اصفهان به علت و علائم اختلال بستگی دارد . ممکن است دلیل کم شنوایی چرک گوش یا عفونت باشد بنابر این نیاز است که جرم گوش خارج یا عفونت درمان شود . در صورتی که علت، آسیب به گوش میانی یا استخوانچه ها باشد نیاز به عمل جراحی برای درمان کم شنوایی نوزادان اصفهان است .

تشخیص کم شنوایی نوزادان اصفهان

تشخیص کم شنوایی نوزادان اصفهان بسیار دشوار است زیرا مهارت های ارتباطی آن ها به خوبی رشد پیدا نکرده است . برای تمامی نوزادان قبل از ترک بیمارستان غربالگری شنوایی به منظور تشخیص کم شنوایی نوزادان اسفهان انجام می شود . نوزادانی که دچار کم شنوایی هستند یا علائم ان را دارند پزشک شنوایی شناس راه کار های درمانی را ارائه می دهند .

اگر به تشخیص پزشک پیش از ترخیص از بیمارستان نوزاد سالم باشد ولی بعد از ترخیص به مرور زمان والیدن متوجه علائم کم شنوایی شوند باید به یک مرکز شنوایی سنجی مراجعه و اقدامات لازم در خصوص تشخیص و درمان کم شنوایی نوزادان اسفهان را انجام دهند .کدام دسته از نوزادان در معرض کم شنوایى هستند؟

دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: توجه به غربالگری شنوایی در نوزادان ریسک ابتلا به کم‌شنوایی در نوزادان را کاهش می‌دهد.حمید جلیلوند در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که کدام دسته از نوزادان به صورت مادرزادی در معرض خطر بروز کم شنوایی قرار دارند، اظهار داشت: بطور کلى نوزادانى که داراى عوامل خطر (risk factors) هستند، در معرض خطر کم شنوایى هستند. چنانچه کودک دلبند شما علائم کم شنوایی را دارا است به یک مرکز شنوایی سنجی جهت درمان کم شنوایی نوزادان اصفهان مراجعه کنید.

تست abr

این عوامل خطر عبارتند از:

  • نوزادانى که والدین آنها فامیل هستند و با هم نسبت خانوادگى دارند.
  • وازادانى که زودتر از موعد بدنیا مى‌آیند.
  • افرادی که در بدو تولد، وزن کمى دارند.
  • بچه هایی که دچار زردى هستند و تحت درمان هستند.
  • کودکانی که در بخش ICU بنا به هر دلیلى بسترى هستند.
  • نوزادانى که مشکل کبد و کلیه دارند.
  • فرزندهایی که در هنگام تولد دچار هایپواکسى (اکسیژن کم) شدند.
  • کودکانی که در چهره و جمجمه آنها اختلالات ظاهرى (مالفورماسیون) وجود دارد.
  • نوزادانى که داروهاى خاصى دریافت می‌کنند که براى گوش مضر است.
  • نوزادانى که تحت درمان شیمى درمانى هستند.
  • کودکانی که اختلالات عصب شناختى (نرولوژیکى) دارند.

 

دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران ادامه داد: چون عوامل خطرات گوناگون و زیاد است، بهتر است که تمامى نوزادان، کل مراحل غربالگرى شنوایى را بگذرانند تا بدین وسیله، هر گونه خطر کم شنوایى از بین برود. جلیلوند تصریح کرد: از نشانه‌هاى کم شنوایی کودکان مى‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • به صداها واکنش نمى‌دهد.
  • صداها او را از خواب بیدار نمى‌کند.
  • با دیگران وارد تعامل نمى‌شود.
  • کمتر حرف مى‌زند.
  • بعضى از صداهاى گفتارى را بیان نمى‌کند و یا ناقص بیان می‌کند.

جلیلوند بیان داشت: بهترین زمان تشخیص کم شنوایی نوزادان اصفهان از بدو تولد تا ۶ ماهگى است. به همین خاطر نوزاد در بدو تولد آزمایش شنوایى مى‌شود و در زیر سه ماهگى، سالم یا ناسالم بودن او از لحاظ شنوایى بررسى و معلوم مى‌شود و چنانچه مشکل شنوایى داشته باشد، تا ۶ ماهگى، علت آن و میزان و شدت آن بطور دقیق تعیین مى‌شود و در ۶ ماهگى اقدام به درمان مى‌شود. همچنین زمان تولد تا سه ماهگى جزو زمان حیاتى و اساسى براى تشخیص کم شنوایى است و باید تمام والدین آزمایشات غربالگرى شنوایى را به دقت پیگیرى کرده و انجام دهند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *